Wegbekleding

De bekleding speelt ook een belangrijke rol bij de ontwikkeling / geluidsreductie en in het bijzonder drie van zijn eigenschappen: de  textuur, de absortie-eigenschappen en de elasticiteit.

Als zich in het wegdek onregelmatigheden voordoen en / of een ruw oppervlak vertoont, wordt een trilling veroorzaakt tijdens de doortocht van een rollende band. Deze trillingen stralen zich uit in het milieu en veroorzaken geluidsoverlast. Wegdekken met een fijne structuur zullen in het algemeen een stiller effekt vertonen dan wegdekken met een grovere structuur.

Een tweede belangrijke factor is de porositeit van de bodem (percentage van de holle ruimte in de grond) Een poreuze bestrating zal een deel van het geluid (band / weg contact) absorberen.

Wegbekleding waarin één of meer van deze eigenschappen zijn geoptimaliseerd, produceert minder bandenlawaai en wordt een “stil wegdek” genoemd.

Een stil wegdek is een aanzienlijk wapen in de strijd tegen verkeerslawaai.

Een nieuw wegdek “stil” genaamd zal geleidelijk worden gebruikt op Waalse snelwegen. Dit is een SMA 10-2 bekleding voorgesteld als anti lawaai asfalt, dat aanzienlijk de geluidsoverlast beperkt.

Niet alleen is het stil, maar ook veel beter bestand tegen de doortocht van zware voertuigen (die dus minder spoorvorming zullen veroorzaken).

In Vlaanderen vervangt men geleidelijk de versleten en lawaaierige wegbekleding door stillen wegdekken.

We hopen dat het wegdek dat ons bijzonder aanbelangt zal niet vergeten worden. Het bestaat al meer dan 15 jaar.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien