Wegbekleding

De bekleding speelt ook een belangrijke rol bij de ontwikkeling / reductie van het geluid en in het bijzonder drie componenten ervan : de textuur, de absorbsie-eigenschappen en de elasticiteit.

Als zich in het wegdek onregelmatigheden voordoen en / of het een ruw oppervlak vertoont, wordt een trilling veroorzaakt tijdens de doortocht van een rollende band. Deze trillingen strekken zich uit in het milieu en veroorzaken geluidsoverlast.

Het verharde  oppervlak bestaat uit grind, zand, vulstoffen (fijn aglomerende stof) en een verharding  gebaseerd bindmiddel. Allen in verschillende lagen gelegd, meestal in verwarmte toestand.

Een wegdek met een fijne textuur zoals CA (betonasfalt) is het stilst, maar het is niet bestand tegen zware vrachtwagens die gaten veroorzaken.

Een tweede belangrijke factor is de porositeit (percentage van de holle ruimte). Een poreuze bestrating zal een deel van het geluid absorberen dat door het rollen wordt geproduceerd en zal water evacueren, wat projecties en hydroplaning vermijdt. De PA (poreus asfalt) vertoont helaas slijtage tijdens het remmen.

Een nieuw wegdek,  “stil” genaamd, dat voor snelwegen wordt gebruikt, is de SMA (Split Mastic Asphalt) bekleding, voorgesteld als anti- lawaai asfalt, dat aanzienlijk de geluidsoverlast beperkt en heeft een goed bestand tegen de doortocht van zware voertuigen.

avril 2015 15062017 sud

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien